Menu
Eus van Someren

Van Someren Groep

Blauw licht maakt ons hyper – geeft rood licht ons rust?

Rood licht als slaapmutsje.

De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over de mogelijk schadelijke gevolgen van blauw licht; het licht uit beeldschermen van smartphones, tablets en televisies. Zo beïnvloedt het de biologische klok en de zenuwcellen in het brein die de slaap regelen. Blootstelling aan blauw licht in de avond maakt het moeilijk om tot rust te komen en staat daarom een goede nachtrust in de weg. Onderzoek van het Nederlands Herseninstituut in Amsterdam suggereert dat de ongewenste effecten van blauw licht kunnen worden tegengegaan met helder rood licht.

Rood licht

De aandacht was de laatste jaren dermate gericht op blauw licht dat de meeste onderzoekers de andere kleuren van het spectrum wat uit het oog zijn verloren. Dat was niet het geval voor Wisse van der Meijden en zijn collega’s. Zij onderzochten de afgelopen jaren systematisch wat er gebeurt na minutenlange blootstelling aan heel helder rood licht. Verrassend genoeg kostte het onderzoeksdeelnemers na rood licht grotere moeite om zich op een taak te blijven concentreren. Hun reactietijd nam ook af. Het opvallendst was nog wel dat ze na blootstelling aan rood licht zelfs makkelijker in slaap vielen. Verder onderzoek moet uitwijzen of we rood licht in de toekomst kunnen gebruiken als slaapmutsje.

Foto: Adobe Stock

 

Delen
Eus van Someren

Van Someren Groep

De eerste stap naar een betere behandeling van slapeloosheid is meer te weten te komen over slechte èn goede slapers. Dat kunnen we alleen met hulp van veel, heel veel, mensen. Als deze ons informatie willen geven over hun slaap, stressgevoeligheid, persoonlijkheid, gezondheid enzovoorts, kunnen we allereerst gaan begrijpen wat voor soorten slecht en goed slapen er eigenlijk bestaan. En de mensen die eigenlijk altijd prima slapen hebben zonder het zich te realiseren het geheim van goed slapen! Als we dit allemaal goed in kaart hebben kunnen we vervolgens gericht zoeken naar oplossingen voor de verschillende soorten slecht slapen.

 

 

U kunt ons helpen

Deelname is simpel en heel erg waardevol voor het vinden van oplossingen voor slecht slapen. Meedoen bestaat uit niet meer dan af en toe, bijvoorbeeld een keer per week, een vragenlijst invullen of test maken. Thuis, vanachter de computer, wanneer het uitkomt. U krijgt hiervan ook zelf de uitslag. Alle gegevens blijven anoniem en worden veilig bewaard en verwerkt, zonder persoonsgegevens. Wij geven ook uw email-adres onder geen enkele voorwaarde door aan anderen.

Ja, ik help mee

Lees meer