Nederlands Visbureau veilt het eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor de Hersenbank
7 mei 2024
7 mei 2024
Op dinsdag 18 juni gaat het eerste vaatje Hollandse Nieuwe onder de hamer voor het Nederlands Herseninstituut. Op deze datum vindt de veiling van het eerste vaatje haring plaats in Scheveningen. In tegenstelling tot eerdere edities zijn er dit jaar twee prominente gastsprekers aan het programma toegevoegd. Hoogleraren neurobiologie Dick Swaab en neuropsychologie Erik Scherder zullen de aanwezigen meenemen in de resultaten van onderzoeken naar de positieve relatie tussen haring eten en de werking van ons brein.
De opbrengst van de veiling komt dit jaar ten goede van de Nederlandse Hersenbank. De Hersenbank is een afdeling van het Nederlands Herseninstituut. De Hersenbank maakt hersenonderzoek mogelijk door humaan hersenweefsel van gezonde én zieke mensen beschikbaar te maken voor onderzoek.
Stichting Vrienden van het Herseninstituut werft fondsen om de Hersenbank in stand te houden en faciliteert toponderzoek naar de werking van hersenen en hersenaandoeningen Door het direct financieren van excellent hersenonderzoek op het Nederlands Herseninstituut en het in stand houden van de Nederlandse Hersenbank dragen zij als stichting bij aan doorbraken om uiteindelijk hersenaandoeningen te bestrijden.
Het werk van de Nederlands Hersenbank en de producten uit de Nederlandse vissector dienen een gemeenschappelijk doel: het bevorderen van gezondheid en welzijn. Talrijke studies hebben aangetoond dat het regelmatig eten van vis, vooral vette vis zoals haring, een scala aan voordelen biedt voor de cognitieve functies en algehele hersengezondheid. Het Herseninstituut richt zich specifiek op onderzoek naar de werking van hersenen en de behandeling van hersenaandoeningen. Beide met een gemene deler: een gezondere toekomst voor iedereen.
‘Vroeg of laat zal iedereen zelf of in hun directe omgeving helaas worden geconfronteerd met de gevolgen van een hersenaandoening. De behandeling van deze aandoeningen staat nog in de kinderschoenen en vormt een uitdaging voor de komende eeuw. We hopen daarom dat de opbrengst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe de Hersenbank een impuls geeft dit belangrijke werk voort te zetten en mogelijke nieuwe doorbraken te realiseren voor de toekomst.’, aldus Remke Nehrstede, waarnemend directeur van het Nederlands Visbureau.
Prof. Dick Swaab, befaamd neurobioloog en schrijver, oprichter van de Nederlandse Hersenbank en de Stichting: ‘Wij vinden het fantastisch dat de Hersenbank dit jaar het goede doel is van de opbrengst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe. In Nederland krijgt 1 op de 4 mensen een hersenaandoening. Denk aan de ziekte van Alzheimer, wat tweemaal meer voorkomt bij vrouwen dan bij mannen, MS of de ziekte van Parkinson, maar ook aan psychiatrische aandoeningen zoals depressie, schizofrenie, autisme of ADHD. Toch weten we nog maar heel weinig over hoe onze hersenen werken. Pas als we in het menselijke brein kijken, kunnen we begrijpen wat er bij hersenaandoeningen misgaat. Met de opbrengst van de veiling willen we onderzoek doen waarom vrouwen 2 tot 3 keer vaker de ziekte van Alzheimer krijgen. Wanneer we het mechanisme begrijpen kunnen we deze vreselijke ziekte afremmen of stoppen. De opbrengst van de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is voor het hersenonderzoek op het Nederlands Herseninstituut is daarom enorm belangrijk.’
Wilt u ook meebieden? Dat kan via https://visbureau.nl/bieders
Het Nederlands Herseninstituut is een excellent wetenschappelijk instituut waar grensverleggend onderzoek wordt verricht. Het Nederlands Herseninstituut is een onderzoeksinstituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De KNAW beheert 10 nationale onderzoeksinstituten waaronder het Herseninstituut. Alle KNAW-instituten nemen een prominente plaats in de internationale wetenschap in. Om zich KNAW-instituut te mogen (blijven) noemen, dient het onderzoek internationaal toonaangevend te zijn.
Het Nederlands Visbureau is het pr- en marketingbureau voor de vissector en heeft als doel het versterken van het imago en het promoten van de consumptie van vis, schaal- en schelpdieren. Om dit te bewerkstelligen ontplooit het Nederlands Visbureau activiteiten op het gebied van public relations, voorlichting, reclame, promotie en marktonderzoek namens de ondernemers in de sector.
———————————————————————————————————————
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor vragen, neem contact op met:
Nederlands Visbureau: Remke Nehrstede 06-53 92 02 21 of r.nehrstede@visbureau.nl
Nederlands Herseninstituut: Deborah Alfarez, 06-50 06 38 21 of d.alfarez@nin.knaw.nl
De Stichting Vrienden van het Herseninstituut ondersteunt baanbrekend hersenonderzoek. U kunt ons daarbij helpen.
Steun ons werk