Hoe leren we van anderen om gevaar uit de weg te gaan?
4 augustus 2023
4 augustus 2023
Frederic Michon heeft een NWO veni-beurs ontvangen waarmee hij zal onderzoeken hoe ons brein kan inschatten wat gevaarlijk is, door te leren van anderen.
Stel je voor: je ziet iemand van een gladde brug vallen, dan is er een grote kans dat jij wat minder staat te springen om over te steken. Leren van anderen kan je helpen om gevaren te leren vermijden en kan daarmee levensveranderend zijn. Je leert al vanaf jongs af aan van je omgeving, door te kijken wat er om je heen gebeurt. Toch weten we nog weinig over het mechanisme achter dit proces, en hoe deze ervaringen worden geïntegreerd in ons geheugen. In een nieuw project van het Social Brain Lab zal dit vraagstuk nader onderzocht worden.
Frederic Michon heeft een NWO veni-beurs ontvangen waarmee hij zowel bij mensen als bij knaagdieren gaat onderzoeken hoe activiteit in de hippocampus (een hersencircuit voor geheugen- en emotieverwerking) noodzakelijk is voor ons vermogen om te leren van anderen. We weten al best veel over hoe ons eigen geheugen werkt, en ook weten we hoe onze hersenen de emoties van anderen verwerken. Maar het combineren van deze gebieden is nog niet eerder onderzocht.
Samenkomen van informatie
Frederic: ‘We weten dat de hippocampus een sleutelstructuur is voor geheugen, maar ook voor emotionele verwerking. Onze hypothese is dat dit een van de plaatsen is waar informatie over wat er met anderen gebeurt (vallen) en waar het gebeurt (de gladde brug) wordt gecombineerd. Om dit te testen, willen we een aanpak gebruiken waarbij we de activiteit van de hippocampus bij ratten vergelijken met die bij mensen.’
‘Enerzijds zullen we kijken naar ratten die leren dat een omgeving gevaarlijk is door een andere rat in nood te observeren. Dit zal ons in staat stellen om gedetailleerd te onderzoeken hoe de activiteit van de hippocampus kan bijdragen aan dit proces, en of het echt noodzakelijk is. Anderzijds willen testen of eventuele waarnemingen bij ratten ook op ons van toepassing zijn, door vergelijkbaar onderzoek bij mensen uit te voeren. We zullen gebruik maken van virtual reality om te vergelijken wat er gebeurt in onze hippocampus wanneer we leren dat het gevaarlijk is om een brug over te steken, nadat we iemand ervan hebben zien vallen.’
Lees hier meer over de veni-beurs en houd onze website in de gaten voor de eerste resultaten van het onderzoek.
De Stichting Vrienden van het Herseninstituut ondersteunt baanbrekend hersenonderzoek. U kunt ons daarbij helpen.
Steun ons werk